Hur skriver man en bok?

 

"Det är ett viktigt jobb du gör!

Du skriver med glädje, sådant andra läser med glädje och glädje behöver vi mycket av.

Du är en ambassadör för läslusten, glädjen och för det skrivna ordet."

Solveig Vähäkuopus brev till Kim M Kimselius

 

Hur skriver man en bok? / Att skriva en bok

 

Kim Zack

Får ofta frågan om hur man skriver en bok. På min hemsida www.kimselius.se lämnar jag tips och råd om skrivande, även på min blogg http://kim-m-kimselius.blogspot.se/ under Kimselius Skrivtips.

 

Idag tänkte jag berätta för dig hur du ska göra för att skriva din bok.

 

 

Hur gör man för att skriva en bok?

Det allra första är att ha en bra idé. Helst något unikt som ingen annan redan har skrivit. Det är ingen idé att försöka haka på de mest populära böckerna och försöka skriva något liknande. Nej, låt din berättelse vara något annorlunda, något nytt och spännande.

 

1:a punkten: Ha en bra idé.

 

 

Börja skriva

Här kommer Kims bok från tryckeriet i Finland hem till Kolshult i Blekinge.

När du väl har kommit på din idé ska du börja din berättelse. Många ovana börjar sin berättelse med en lång beskrivning av hjälten. Helt fel!

 

Börja med att kasta in läsaren i handlingen genom att huvudpersonen råkar ut för något. Det behöver inte vara något dramatiskt, det gäller bara att låta läsaren liksom öppna en dörr och ta ett kliv in i huvudpersonens värld.

 

Det kan vara mitt i ett telefonsamtal som väcker undran: ”Nej, det menar du inte? När hände det här?”

 

Om du börjar boken så kommer läsaren förmodligen att vilja läsa vidare, eftersom läsaren vill veta vad det är som har hänt. Själva tonen låter dramatisk, eller hur?

 

2:a punkten: Låt läsaren kliva in i huvudpersonens värld direkt.

 

 

Tillhör du dem som har svårt för att komma på slutet?

Ofta är det så att en idé får dig att kasta dig över datorn/papper och penna och börja skriva, sedan är det helt stopp. Du kommer helt enkelt inte vidare. Då är det bra att bygga upp berättelsen innan du sätter dig för att skriva. Det kan du göra genom en tankekarta, gula lappar (post-it-lappar), eller något annat sätt som du tycker ger dig en överblick över din berättelse.

 

När du bygger upp berättelsen innan du skriver, är det viktigt att du vet hur boken ska sluta. Ja, det är även viktigt att veta när du skriver berättelsen rakt upp och ned, annars blir det liksom bara en mängd ord som inte leder någon vart.

 

Gör dig en klar bild av din berättelse innan du skriver.

 

3:e punkten: Bygg upp din berättelse innan du skriver.

 

 

Fortsätt skriv

När du väl har kommit på vad du ska skriva är det bara att sätta igång. Sitt inte och vänta på inspiration, den kommer när du väl sätter igång, med andra ord när du sätter dig vid datorn, eller framför papper och penna. Låt berättelsen leva sitt eget liv inom dig, ta med den vart du än går, låt den ligga i bakhuvudet och växa, för då kommer orden lättare till dig när du väl sätter dig för att skriva.

 

Forma berättelsen runt den person du skriver om, eller den händelse du vill berätta. Gå inte för fort fram och dra inte ut på det alltför länge. Om det är en deckargåta gäller det att du inte avslöjar vem som är mördaren redan i mitten av boken, om det inte är meningen att mördaren ska avslöjas, för att läsaren sedan ska kunna följa både mördaren och huvudpersonen.

 

Låt det inte bli för långa dialoger, med andra ord, låt dem inte bara prata. Berätta även vad de gör medan de talar med varandra. Tänk på hur du gör när du talar med någon, inte sitter du helt still och bara stirrar på den som pratar. Du kanske fingrar på din mobil, drar handen genom håret, vrider blicken mot någon som passerar… Det finns mycket som händer när man talar.

 

4:e punkten: Vänta inte på inspiration.

 

 

Miljöskildringar

En bok med bra miljöskildringar gör så att det känns som om läsaren har varit på den plats boken utspelar sig. Grip tag i läsaren, dra in dem i en annan värld, antingen du tar dem till Paris, en liten by i Sverige eller en fantasivärld.

 

Viktigt att tänka på när du skriver miljöskildringarna är, precis som när du bygger upp personerna, att du inte bara radar upp fakta i långa stycken, utan att du väver in miljöskildringarna i själva berättelsen: Hon såg längtansfullt mot det höga Eiffeltornet som hägrade över hustaken, medan han försökte få tag på en taxi som skulle föra dem dit. Därefter kan du berätta lite om vad hon ser/hur Eiffeltornet ser ut.

 

5:e punkten: Väv in miljöskildringarna i handlingen.

 

 

Personskildringar

När man skriver en berättelse är det ofta goda och/eller onda personer med i berättelsen. Tänk på att livet inte är svart och vitt, utan det finns nyanser av gråtoner också. Låt därför de onda personerna ha lite godhet i sig, och de goda personerna även ha onda tankar inom sig vid vissa tillfällen.

 

Du kan använda dig av människor du känner för att bygga upp dina romanfigurer, ta något speciellt säreget drag, någon som alltid virar håret runt fingret, någon som haltar, en person som har ett speciellt ord som alltid dyker upp i samtal och så vidare.

 

Bygg gärna upp din person innan du börjar skriva. Föreställ dig hur huvudpersonen är som person, är det någon du tycker om, eller hatar? Låt huvudpersonen bli en del av ditt liv, genom att ständigt ha personen i dina tankar.

 

6:e punkten: Svart, vitt och gråtoner.

 

 

 

Slutet

Många har så bråttom till slutet av boken, att bli färdig, att de hafsar igenom mitten, den blir liksom bara en transportsträcka till slutet.

 

Låt inte din berättelse bli sådan, låt även mitten vara bärande och ge läsaren något att tänka på, låt mitten föra läsaren mot slutet genom en god berättelse, istället för att få läsaren att bara vilja att boken tar slut så de kan lägga den ifrån sig.

 

Om du planerar att skriva mer än en bok, kan det vara bra att tänka på att slutet kan få läsaren att vilja läsa fler böcker av dig. Därför är det viktigt hur du skriver slutet. Inte en cliffhanger med ett slut där du lämnar huvudpersonen i en knipa, utan med ett slut som får det att knipa i hjärtat på läsaren och känna ”den här författaren vill jag läsa mer av”. Då har du lyckats skriva en bra bok och ett bra slut!

 

7:e punkten: Avsluta berättelsen så att läsaren vill läsa fler böcker av dig.

 

 

Korrekturläsning

Det här är nog den viktigaste punkten av alla. Om du inte korrekturläser ditt manus noga blir det ingen bok. Det räcker inte att läsa berättelsen en gång, rakt upp och ned. Du måste läsa berättelsen om och om igen, ändra, lägga in ändringarna, skriva ut nytt papper och läsa igen, ändra och så vidare. Du ska inte bara leta stavfel och grammatiska fel, utan även se om du har tappat den röda tråden någonstans, eller om kapitlen inte hänger ihop, om berättelsen inte förs framåt, utan liksom hakar upp sig i mitten, där du har tappat lite av inspirationen eftersom du bara vill att boken ska ta slut.

 

Det finns många sätt att korrekturläsa på: Du kan ändra stilen eller storleken på texten, du kan bredda marginalerna eller göra dem smalare. Du kan läsa på datorn och på papperskopior. Att läsa texten utskriven gör att du ser felen bättre, hur konstigt det än låter. Ett mycket bra sätt att korrekturläsa när du har läst din text många gånger, är att läsa manuset högt. Då hör du vad som är fel!

 

8:e punkten: Korrekturläs många gånger.

 

 

Fatta mod och skicka iväg din berättelse

Nu sitter du där med din berättelse färdig, då är det lätt att plötsligt tappa tron på dig själv och det du har skrivit. Gör inte det. Tro på din berättelse. Har du skrivit från hjärtat, en annorlunda berättelse, fått bra personskildringar och lyckats skildra miljön ordentligt, är handlingen fängslande från början till slut, ja då är det en bra berättelse.

 

När det är dags att skicka iväg berättelsen till förlag ska du skriva ut en alldeles ny, ren papperskopia att skicka iväg, eller skicka ett mejl med berättelsen, läs på förlagens hemsida hur de vill ha sina manus. Här hittar du alla förlag.

 

Skriv i huvudet på varje sida, namnet på berättelsen, ditt namn och adress, samt sidnummer (något som du kan lägga in automatiskt).

 

Innan du skickar iväg din berättelse bör du skriva ett följebrev, där berättar du lite om dig själv och din berättelse, samt lämnar fullständiga uppgifter om dig så att förlaget lätt kan nå dig. Skriv även upp eventuellt andra berättelser du har liggande hemma i dina lådor/din dator.

 

Sedan är det bara att mejla eller posta.

 

Nu börjar den olidliga väntan på svar. Sitt då inte modlös och tappa tron på dig själv, utan kasta dig in i nästa berättelse, för när förlaget svarar med ett ja, är det bra att ha något mer att erbjuda dem.

 

9:e punkten: Tro på dig själv och din berättelse!

 

 

Sammanfattning av punkterna:

1:a punkten: Ha en bra idé.

2:a punkten: Låt läsaren kliva in i huvudpersonens värld direkt.

3:e punkten: Bygg upp din berättelse innan du skriver.

4:e punkten: Vänta inte på inspiration.

5:e punkten: Väv in miljöskildringarna i handlingen.

6:e punkten: Svart, vitt och gråtoner.

7:e punkten: Avsluta berättelsen så att läsaren vill läsa fler böcker av dig.

8:e punkten: Korrekturläs många gånger.

9:e punkten: Tro på dig själv och din berättelse!

 

Det skulle vara jättekul om du hörde av dig och berättade för mig om du har använt dig av mina tips och har fått din berättelse utgiven av ett förlag.

 

Lycka till!

 

Det är okej om du delar den här texten, bara du berättar att det är jag, Kim M Kimselius, som är författare till texten och även lägger en länk till min hemsida www.kimselius.se och det här inlägget.

 

 

Här hittar du fler skrivtips

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

 

Kramisar Kim M Kimselius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Läs SMAKPROV ur Kims böcker

 

Köp böckerna här

Bokus
Adlibris
Kim i Paris, inför sin bok "Giljotinen".
Kim i Egypten på research-resa